• Met de wedstrijd van volgende week tegen Nieuwenhoorn als absolute kraker op het programma, won Hellevoetsluis in ieder geval de eerste van 2 opeenvolgende derby’s. Dat ging echter niet zonder slag of stoot, want hoewel Zuidland gedurende een groot gedeelte van de wedstrijd met 10 man voetbalde, was het met name in de tweede helft de bovenliggende partij. Desondanks wisten de Hellevoeters toch met 5-2 te winnen.

Terwijl de omroeper nog stoeide met de batterijen van zijn microfoon lag het eerste doelpunt al achter de Zuidland-doelman. Brian Poelman bracht Hellevoetsluis namelijk al na 2 minuten op een 1-0 voorsprong. Dit zou een gevoelige tik zijn voor de jonge ploeg van Zuidland, die toch al in de hoek zat waar de klappen vallen en voor de wedstrijd op een teleurstellende 13e plaats stonden. Het eerste half uur was dan ook voor Hellevoetsluis, dat grote kansen kreeg om de voorsprong uit te breiden. Net toen de supporters hadden gezegd dat bij het missen van zoveel kansen het doelpunt wel eens aan de andere kant kon vallen, gebeurde dat ook en produceerde Zuidland de gelijkmaker (1-1). Het kreeg echter kort achter elkaar twee nieuwe tegenvallers te verwerken, want in de 37e minuut was het Jeffrey de Koning, die, na vorige week tegen Strijen ook al gescoord te hebben, weer koppend voor de 2-1 voorsprong zorgde en 2 minuten later stond Zuidland, evenals vorige week, met 10 man, toen de doorgebroken Gaultier Obiango onderuit werd gehaald. Hellevoetsluis leek op rozen te zitten en de wedstrijd in de tweede helft routineus uit te kunnen spelen.

Hoewel Zuidland beschikt over een jong team, en in de eerste helft behoorlijk wat tikken kreeg te verwerken, was de ploeg van Peter de Haan in de tweede helft, ondanks een man minder, de beter voetballende ploeg. Mogelijk dat de Hellevoeters dachten de wedstrijd, met het oog op de confrontatie met Nieuwenhoorn volgende week, wel op halve kracht uit te kunnen spelen, maar dan kwam men bedrogen uit. Gezien het vertoonde spel was het dan ook niet meer dan logisch dat de Slanders in de 58e minuut langszij kwamen (2-2). Echter, net als bij de 1-1 was het binnen 2 minuten Hellevoetsluis dat weer een voorsprong nam. Een prima voorzet vanaf links van Onur Furuncu werd door de meegelopen Victor Hartog tot doelpunt gepromoveerd (3-2). Zoals wel vaker dit seizoen is gebleken, beschikt Hellevoetsluis niet over de best voetballende ploeg in deze afdeling, maar heeft het de ervaring om situaties te herkennen, weet het optimaal te profiteren van fouten bij de tegenstander en weet het op de juiste momenten te scoren. Davy Mierop was bij de laatste twee doelpunten de gevierde man, waarbij met name zijn tweede van ongekende schoonheid was. De 4-2 kwam tot stand na een prima combinatie tussen het Turkse duo Furuncu-Yavuzyigitoglu, waarbij de laatste de bal in de voeten van Mierop schoof en deze met een droge schuiver de doelman kansloos liet. In de 90e minuut zorgde Mierop voor de slagroom op de taart, toen hij een directe vrije trap vanaf 18 meter over de muur, onbereikbaar voor de keeper, in de bovenhoek plaatste (5-2). Zo nestelde Hellevoetsluis zich door deze enigszins geflatteerde zege steviger op de 5e plaats en kan het volgende week, als het wint van Nieuwenhoorn, nog minimaal een plaatsje stijgen. Na een teleurstellend begin van de competitie, lijken de mannen van Edwin de Koning zich toch weer te gaan mengen in de strijd om de bovenste plaatsen.